ABC turysty
ORGANIZACJA IMPREZY
Ubezpieczenie
Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych, każdy uczestnik wyjazdu musi być ubezpieczony. Często ubezpieczenie wliczone jest w cenę wyjazdu, a jeśli nie jest, wówczas klient ma obowiązek uiszczenia dodatkowej opłaty ubezpieczeniowej. Wykupując imprezę jesteście Państwo objęci ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW), kosztów leczenia (KL) oraz najczęściej ubezpieczenie to obejmuje również bagaż podróżny (BP). Taki podstawowy pakiet nie obejmuje następstw chorób przewlekłych (CP), na które ubezpieczony był wcześniej leczony. W takich wypadkach należy wykupić dodatkowe ubezpieczenie.
W przypadku nagłego zachorowania należy liczyć się z koniecznością poniesienia pewnych kosztów na miejscu np. wizyta lekarska, czy realizacja recepty. Koszty te firma ubezpieczeniowa zwraca po powrocie do kraju pod warunkiem okazania rachunków (wszystkie szczegóły zawarte są w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia poszczególnych firm).
Opieka rezydenta
Rezydent, to przedstawiciel organizatora wycieczki znajdujący się już na miejscu. Jest on odpowiedzialny za techniczną organizację pobytu, transfery, zakwaterowanie, spotkania informacyjne oraz pośrednictwo w sprzedaży wycieczek fakultatywnych. Rezydent nie jest jednak zakwaterowany z grupą w tym samym hotelu, ani nie spędza z nią 24h na dobę. Zazwyczaj ustala kilka razy w tygodniu dyżury, na których udziela wszystkich potrzebnych informacji. W sytuacjach awaryjnych można się z nim skontaktować pod wskazanym przez niego numerem telefonu.
Ponadto, w każdym hotelu znajduje się tablica informacyjna, na której widnieją niezbędne dla klientów wiadomości, dotyczące dyżurów rezydenta, kontaktu w sytuacjach awaryjnych oraz informacje związane z powrotem do Polski.
Wycieczki fakultatywne
Wycieczki fakultatywne, są to wycieczki nie objęte naszą ofertą w Polsce, ale dostępne na miejscu i organizowane przez miejscowego kontrahenta. Rezydent udzieli Państwu dokładnych informacji na początku pobytu. W większości przypadków, są one prowadzone przez licencjonowanych, polskojęzycznych przewodników.
Czas trwania imprezy
Większość ofert dotyczy pobytów tygodniowych lub dwutygodniowych. Za datę rozpoczęcia imprezy uważa się dzień wylotu z Polski. Za datę zakończenia imprezy uważa się dzień powrotu do Polski. Czas trwania imprezy obejmuje pobyt oraz czas potrzebny na dotarcie do miejsca pobytu.
Doba hotelowa
Doba hotelowa jest podstawową jednostką, według której liczona jest cena za hotel i jest niepodzielna. Według międzynarodowych standardów doba hotelowa rozpoczyna się w dniu przyjazdu o godzinie 14:00, a kończy się w dniu wyjazdu o godzinie 12:00. Dlatego też, w dniu wyjazdu, niezależnie od godziny odlotu samolotu, muszą Państwo wraz z bagażami opuścić pokoje do godziny 12:00.
Bardzo często jednak, rozpoczęcie doby hotelowej uwarunkowane jest od pory lądowania samolotu - wówczas klienci są kwaterowani bezpośrednio po przylocie bez względu na porę dnia lub nocy. Hotel nie ingeruje w to, ile z doby wykorzystuje klient. Dotyczy to również posiłków. Może się tak zdarzyć, szczególnie w przypadku późnych godzin przylotów bądź wczesnych wylotów, że 7 dób hotelowych nie obejmuje 7 śniadań i 7 obiadokolacji. W takich przypadkach nie przysługuje żadna rekompensata.
Warianty wyżywienia
OB (z ang. Only Bed) - skrót ten oznacza wczasy bez wyżywienia.
BB (z ang. Bed & Brekfast) - łóżko ze śniadaniem, oznacza opcję wczasów zawierających w cenie tylko śniadanie.
HB (z ang. Half Board) - to oznaczenie wczasów z dwoma posiłkami - śniadania i obiadokolacje. W przypadku tego wariantu wyżywienia, wszelkie napoje do obiadokolacji oraz poza posiłkami są dodatkowo płatne.
FB (z ang. Full Board) - pełne wyżywienie - śniadania, obiady i kolacje.
ALL INCLUSIVE - wszystko w cenie. Wbrew pozorom, jest to najbardziej niestandardowa kategoria. W zależności od kraju, klasy hotelu itp. pod tym pojęciem kryje się wiele różnych standardów. Zawsze wykupując taką opcję wyżywienia można liczyć na pełne wyżywienie, czyli śniadanie, obiad, kolację, często również są serwowane dodatkowe przekąski między posiłkami. Zazwyczaj w cenie ujęte są także napoje chłodzące, często również regionalne napoje alkoholowe takie jak np.: lokalne piwo, wino lub brendy. Niektóre hotele proponują swoim Klientom wersję Super ALL Inclusive, która zawiera także wybrane alkohole importowane oraz takie przekąski jak lody, soki ze świeżych owoców, korzystanie z restauracji a la carte itp.
Zniżki dla dzieci
Aby odnaleźć oferty przygotowane specjalnie z myślą o dzieciach, należy zwrócić uwagę na zakładkę "Urlop z rodziną". Znalezione tam oferty szczególnie uwzględniają obecność dzieci. Z reguły jednak, każda oferta obejmuje podstawowy pakiet zniżek dla dzieci.
- dziecko do 2 roku życia nie jest objęte opłatą biletową, zazwyczaj podróżuje na kolanach opiekunów i nie zajmuje oddzielnego miejsca - dlatego też, płaci tylko ubezpieczenie i opłaty lotniskowe;
- dziecko do 12 roku życia z reguły płaci jedynie cenę transportu, ale jest to uzależnione od wewnętrznych ustaleń hotelu;
- dzieci poniżej 18 roku życia mogą podróżować samodzielnie, jednak tylko za zgodą rodziców
PRZEKRACZANIE GRANICY
Dokumenty
Wszyscy wyjeżdżający zobowiązani sa posiadać najważniejsze dokumenty, dzięki którym będą mogli przekraczać granice oraz w pełni uczestniczyć w wycieczce. Są to:
- paszport (większość krajów wymaga, aby dokument ten był ważny co najmniej pół roku po planowanym powrocie do kraju);
- dowód osobisty (trzeba pamiętać, że dowód upoważnia jedynie do przekraczania granic w obrębie Unii Europejskiej, poza nią obowiązuje paszport);
- potwierdzenie wyjazdu i umowa, czyli dokumenty, które otrzymują Państwo od nas po dokonaniu zakupu;
- wiza wjazdowa (w większości ofert, o wizy ubiega sie organizator imprezy).
Należy pamiętać, że organizator nie ponosi odpowiedzialności za osoby, które nie zostaną przepuszczone przez granicę z przyczyn niezależnych od biura. Takie przyczyny, to np. zagubienie paszportu i innych dokumentów. Jeżeli z tego powodu klient spóźni się na samolot, na który miał zarezerwowane miejsce, sam będzie musiał pokryć dodatkowe koszty podróży. Jeżeli zagubiony zostanie jeden z dokumentów podróży,( np.bilet lotniczy lub vouchar hotelowy) i wymagane będzie wystawienie nowych dokumentów, wówczas klient ponosi koszt wystawienia duplikatu.
Bagaż
W podróż autokarem można zabrać zwykle ok. 25 kg w luku bagażowym oraz 10 kg bagażu podręcznego. Jednak linie autokarowe z reguły nie ważą bagażu, liczy się ilość toreb. Za dodatkowy bagaż przewoźnicy pobierają opłaty.
Podróżując samolotem, musimy pamiętać o dopuszczalnym ciężarze bagażu wliczonego w cenę biletu lotniczego. Jego limit ustala zarząd konkretnych linii lotniczych, jednak zazwyczaj jest to 20kg + 5kg bagaż podręczny o wymiarach 55 x 40 x 20 cm, tak aby można go było umieścić pod fotelem przed sobą lub w schowku bagażowym znajdującym się nad fotelem. Za każdy kilogram nadbagażu pasażer musi uiścić dodatkową opłatę, którą ustala przewoźnik. Wolne od opłat dodatkowych i przewożone zazwyczaj w kabinie pasażerskiej są: składany wózek dziecięcy, torba/koszyk do przenoszenia niemowlęcia lub w pełni składany wózek inwalidzki. Sprzęt specjalny, np. rower czy deska surfingowa zabierany jest do samolotu za dodatkowa opłatą ustalona przez przewoźnika.
W związku ze zmianą przepisów lotniczych wprowadzonych na lotniskach Unii Europejskiej, w bagażu podręcznym może znajdować się nie więcej niż 1000 ml płynów, takich jak: żele, kremy, tusze do rzęs, perfumy itp. jednak nie mogą one mieć większej pojemności niż 100 ml każdy. Przepisy te nie dotyczą artykułów zakupionych na tzw strefach bezcłowych, na których to po okazaniu karty pokładowej można dokonać zakupu produktów oferowanych przez sklepy wolnocłowe. Natomiast ze względów bezpieczeństwa nie można przewieźć w bagażu m.in. broni lub części do broni, amunicji, petard, sztucznych ogni, noża scyzoryka, spirytusu, rozpuszczalników, farb, zapałek, substancji trujących. Zaleca się także oznakowanie bagażu podręcznego np. nalepką/przywieszką adresową.
Na lotnisku
Jeśli wycieczka obejmuje podróż samolotem należy pamiętać, że zbiórka grupy odbywa się zawsze dwie godziny przed planowanym wylotem w wyznaczonym miejscu na lotnisku. Tam otrzymają Państwo od przedstawiciela organizatora dokumenty podróży ( bilety lotnicze i voucher). Ponieważ czas na odprawę jest ograniczony prosimy o punktualność. Ze względu na ściśle określone godziny odlotów należy liczyć się z faktem, że osoby znacznie spóźnione nie zostaną odprawione. Aby uniknąć nieporozumień co do godziny zbiórki i odlotu, każdy uczestnik imprezy lotniczej zobowiązany jest do potwierdzenia godziny wylotu na dobę przed datą wylotu. Dokładne godziny odlotów znajdą Państwo na potwierdzeniu rezerwacji, które otrzymacie po spisaniu umowy. Biuro podróży ma obowiązek poinformować Państwa o wszelkich zaistniałych zmianach. Wszystkie firmy przewozowe starają się przestrzegać podanych godzin odlotów i przylotów. Jednakże czasem nie da się uniknąć nieprzewidzianych opóźnień, np. z powodu niekorzystnych warunków pogodowych, wzmożonego ruchu lotniczego albo koniecznych prac konserwacyjnych. Za opóźnienia z przyczyn niezależnych od nas biuro nie ponosi odpowiedzialności i nie zwraca żadnych dodatkowych kosztów.